perjantai 20. syyskuuta 2013

Kaksi kukkaa

Tämä ei ole nyt koira-aihe alkuunkaan, mutta blogihan on minun, joten minä saan päättää, mistä täällä kirjoitan :)

En ole mikään viherpeukalo, joten erityisesti siksi olen todella ylpeä, että olen saanut kaksi eri kasvia kukkimaan. Kyseiset kasvit ilahduttavat kukinnoillaan meitä juuri nyt, joten päätin viimeinkin esitellä ylpeyden aiheeni myös täällä blogissa.

Allaolevan orkidean saimme Dianelta ja Rogerilta kesällä 2011. Kukkivana, tottakai. Se kukki muutaman kuukauden, sitten kukat lakastuivat. Kaksi talvea se vietti keittiömme ikkunalla leväten, kunnes tänä kesänä se alkoi kasvattaa uutta kukkavanaa ja alla näkyy kasvatuksen tulos! Orkidea on nyt kukkinut heinäkuun puolivälistä saakka. Ai että olen ylpeä! Ei kuulemma ole ollenkaan helppoa - tai tavallista - saada orkidea uudelleen kukkimaan. No, ei siihen mitään erikoistaitoja tarvittu, ainoastaan hyviä hermoja tai pitkäjännitteisyyttä.


Toinen ylpeyden aiheeni on kiinanruusu. Sain sen niinikään vuonna 2011 silloisesta työpaikastani, emokasvista katkenneena pistokkaana. Ihan itse sen juurrutin, tänä keväänä leikkasin ja juurrutin uuden pistokkaan. Loppukesästä alkaen meillä on kukkinut melkein koko ajan joko alkuperäinen pistokas tai sitten keväällä juurrutettu. Allaoleva kuva on keväisen pistokkaan tämän hetkisestä kukasta. Pistokkaassa on vielä ainakin yksi nuppu odottamassa aukeamista.

Kiinanruusun "kukittamiseen" olen kyllä joutunut etsimään neuvoja netistä, ensimmäiset nuput kun putosivat harmikseni aukeamattomina. Löytämieni neuvojen mukaisesti olen sitten välttänyt täysin kiinanruusujen kääntämistä toiseen suuntaan ikkunasta ja lisäksi olen suihkutellut niitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti